Weken 11 en 12 draaiden voornamelijk rond het ontwikkelen voor mobiel. Na een tijd leek ik toch wel enkele ticketjes te kunnen afwerken, maar dat was toch niet zo simpel als ik dacht.
Het ontwikkelen van de mobiele versie van de studentenapplicatie, de tegenhanger van mijn lab3-project, bleek een nog grotere uitdaging te zijn dan gedacht. Ik hoefde maar één deel af te werken, namelijk het deel van de studenten, dus ik dacht dat dat wel mee zou vallen.
Toch werden er bijna net zoveel tickets teruggestuurd als tijdens de tweede sprint, wat een flinke deuk in mijn zelfvertrouwen was. Telkens wanneer het leek te werken, werd het door mijn stagementor Kurt teruggestuurd omdat het op zijn mobiele telefoon niet werkte.
Ik denk niet dat ik ooit zoveel heb moeten debuggen in zo'n korte tijd. De debugtool stond continu open. Het lag niet aan het account, want ik had het getest op mijn telefoon met elk account dat ik kon vinden of aanmaken. Dat werkte bijna vlekkeloos, maar zodra ik het in test zette, werkte het op zijn telefoon niet.
Zelfs na het opschonen van de database en het opnieuw installeren van de app op zijn telefoon, bleef het probleem bestaan. Dit was in die weken het grootste struikelblok. Ik had al zoveel tijd gestoken in het ontwikkelen van de mobiele applicatie, en dan bleek het nog steeds niet te werken.
Na een tijd werkten toch enkele tickets van de sprint, en kon ik aan de moeilijkste tickets beginnen. Het downloaden van cv's, motivatiebrieven en video's bleek het lastigst te zijn. Ik zocht naar een oplossing en probeerde verschillende plugins, maar die werkten niet.
Ik vroeg aan enkele collega's of zij een oplossing wisten, en zij verwezen me ook naar plugins die ik al geprobeerd had. Die werkten echter ook niet. Mijn stagementor Kurt begreep het probleem niet direct en zei dat het normaal gezien vanzelf zou moeten gaan. Het grote verschil tussen ontwikkelen voor mobiel en web is dat Outsystems voor web een downloadknop heeft, maar voor mobiel niet.
Dit verschil komt doordat het andere technologieën zijn en niet zomaar hetzelfde. Daarnaast is er ook het verschil tussen Android en iOS, wat het nog moeilijker maakt.
Na een tijd wilde toch iemand even in een Teams-meeting kijken. Hij vond het probleem niet direct, maar gaf me wel een tip: het lag niet aan de plugin, maar aan mijn route of pad. Nadat ik een log message had ingezet, bleek dat het pad niet klopte, en dat was de reden waarom het niet werkte.
Of dat dacht ik tenminste, want toen ik het had aangepast, werkte het nog steeds niet. Aan het einde van week 12 had ik nog steeds geen oplossing, wat een domper op de feestvreugde was. Ik had al zoveel tijd gestoken in het ontwikkelen van de mobiele applicatie, en dan bleek het nog steeds niet te werken. Aan de andere kant was ik blij dat ik me nadien nog even kon focussen op de webapplicatie, en dat ik daar nog enkele tickets kon afwerken.
Ik had ook nog enkele nieuwe dingen geleerd, en dat was ook wel fijn.
Conclusie Weken 11 en 12 waren niet simpel, maar toch kijk ik er met opgeheven hoofd op terug. Het bewijst dat ik ondanks alle moeilijkheden wel een doorzetter ben, die meer aan kan dan dat hij zelf gelooft. Uiteindelijk is het een leerervaring, en deze weken waren dat zeker wel. Het gaf nog maar eens aan hoe verschillend het ontwikkelen is voor de verschillende portalen. Dit werd me ook duidelijk, wanneer ik bij collega's om hulp ging vragen. Ik ben blij dat ik deze weken heb meegemaakt, en dat ik er toch nog iets van heb kunnen leren. De volgende week, die ga ik met een dubbel gevoel in, ik ben aan de ene kant blij dat ik verder kan doen voor web, maar aan de andere kant ben ik teleurgesteld dat ik het niet heb kunnen afwerken, en dat het ook de laatste week is.
Geschreven door Jeffrey Talemans
Geschreven op 19 mei 2024